CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, December 6, 2012

Semanis Kenangan..Seindah Pengalaman

Kali ini aku akan menceritakan pengalaman berulang alik ke sekolah dengan basikal.Usiaku ketika itu 13 tahun...atas arahan ayah aku menerima cadangan ayah untuk menyambung ke sekolah agama atau dikenali dengan sekolah pondok.Sebagai anak ayah yang baik cadangan itu aku terima dengan senyuman walaupun terdengar berbagai rungutan daripada mulut orang kampung...
Aku terpaksa menghadapi 15 matapelajaran baru dan terpaksa menduduki kelas peralihan selama setahun.Maklumlah...bukan senang nak belajar b Arab ni....satu bahasa yang aku tidak pernah belajar sebelum ini.Yang adapun cuma membaca al Quran dalam bahasa Arab.
Setiap hari aku mengayuh basikal sejauh 10km...penatnya hanya Allah yang tahu.2 tahun yang pertama aku bersekolah sesi petang...penat dan letih..hanya Allah yang mengetahuinya.Pesan ayahku cuma satu,masih ku ingat hingga hari ini."Ayah nak anak ayah belajar bersungguh-sungguh..supaya jadi manusia berilmu..ayah tak kisah besar nanti anak ayah kerja apa pun yang penting ada ilmu"
Tahun demi tahun ku lalui dengan tabah sehinggalah usiaku 17 tahun dan aku mengambil peperiksaan SPM.Aku amat ingin untuk menyambung pelajaran ke Mesir...tapi ibu menghalang dengan alasan takut kalau-kalau aku tidak sempat berjumpa ibu di saat kematiannya.Aku terima nasihat ibu...ku pendamkan hasrat yang satu iaitu ingin menuntut ilmu di bumi anbiya,'.
Aku akhirnya mambuat keputusan mendalami bidang bahasa Arab yang amat ku minati dan cintai itu diUKM sahaja...dan alhamdulillah kecemerlangan menjadi milikku.Mungkin kerana berkat patuh pada kehendak ibu dan ayah..Alhamdulillah,...aku dah dapat keluar dari kepompong kemiskinan dan kesusahan hidup hari ini....
Untuk anak-anak dan muridku...patuhilah arahan dan nasihat ibubapa..di sana ada keberkatan hidup...

0 comments: